logo
logo
  • Home
  • Inhoudsopgave
  • Introductie
  • 1 – Geschiedenis van Jehovah’s Getuigen
  • 2 – Vrouwelijke Getuigen van Jehovah in concentratiekamp Ravensbrück
  • 3 – Het klooster St.‑Lambrecht
  • 4 – Het vrouwenconcentratiekamp St.‑Lambrecht
  • 5 – De vrouwen van St.‑Lambrecht: hun levensverhalen
  • 6 – Trauma door het verleden
  • 7 – Resultaten
  • Additionele informatie
  • Engels

Inhoudsopgave

Hoofdstuk
  • Alle hoofdstukken
  • Introductie
  • 1 - Geschiedenis van Jehovah’s Getuigen
  • 2 - Vrouwelijke Getuigen van Jehovah in concentratiekamp Ravensbrück
  • 3 - Het klooster St.‑Lambrecht
  • 4 - Het vrouwenconcentratiekamp St.‑Lambrecht
  • 5 - De vrouwen van St.‑Lambrecht: hun levensverhalen
  • 6 - Trauma door het verleden
  • 7 - Resultaten
  • Additionele informatie

Voorwoord

Woord vooraf en dankwoord

Inleiding

Onderzoeksthema

Bronnen

‘Oral history’ en haar betekenis

1.1 – Over de geloofsgemeenschap van Jehovah’s Getuigen

De diapresentatie ‘Het Photo-Drama der Schepping’ bracht velen ertoe zich bij Jehovah’s Getuigen aan te sluiten.

1.2 – Ontstaan en ontwikkeling van de geloofsgemeenschap

In Luzern namen Jehovah’s Getuigen een resolutie aan die van Hitler eiste dat hij op zou houden met het vervolgen van hun geloofsgemeenschap.

1.3 – De geschiedenis van de vervolging in Duitsland

Voorpagina van het tijdschrift ‘Vertroosting’ (opvolger van ‘Het Gouden Tijdperk’) waarin de nazipraktijken werden onthuld.

1.4 – Vervolging van Jehovah’s Getuigen in Europa

Besluit van de Gestapo in Wenen in 1941 waarin de activiteiten van de Bijbelonderzoekers verboden werden.

1.5 – Verzet van Jehovah’s Getuigen

1.6 – Jehovah’s Getuigen in concentratiekampen

2.1 – De situatie van de Bijbelonderzoeksters in vrouwenconcentratiekamp Ravensbrück

Een blik op het vrouwenconcentratiekamp Ravensbrück

2.2 – Ligging en organisatie

2.3 – Opleidingsinstituut voor SS-bewaaksters

Gevangenen bij het werk in de tuinderij

2.4 – De levensomstandigheden van de vrouwelijke gevangenen

St.-Lambrecht, ansichtkaart uit de jaren veertig

3.1 – Korte introductie tot de geschiedenis van het klooster St.-Lambrecht en de situatie voor de Anschluss in 1938

Hubert Erhart (foto van SS- persoonsbewijs)

3.2 – De inbeslagneming van het klooster door de nationaalsocialisten en de verdere ontwikkeling tot SS-landgoed

3.3 – Het door het militair gezag aangestelde bestuur

Emilio Viana (links), arts-gevangene Telesfer Jankowski (rechts)

3.4 – Het mannenconcentratiekamp

4.01 – Oprichting van een vrouwenconcentratiekamp in het klooster

4.02 – Transport van de vrouwelijke gevangenen

4.03 – Kampbewaking

4.04 – Structuur van de kampgemeenschap

4.05 – Huisvesting en hygiëne

4.06 – Kleding

4.07 – Voedsel

4.08 – Arbeid

4.09 – Ziekten en ziekenzorg

Naaikistje van Jans Hoogers-Elbertsen, 2001

4.10 – Contacten met andere sociale groepen

4.11 – Kampstraffen

4.12 – Geloofsactiviteiten

Voor schoonmaakwerkzaamheden werd om vier Bijbelonderzoeksters verzocht.

4.13 – Grootte van het vrouwelijke gevangenencommando

4.14 – Bevrijding

4.15 – Reizen naar de verschillende geboortelanden

5.1 – Vrouwelijke Getuigen van Jehovah uit Nederland

5.1.1 – Petronella Katharina (Katja/Toos) Berkers-van Lierop

5.1.2 – Gerdina Huisman-Rabouw

5.1.3 – Jansje (Jans) Hoogers-Elbertsen

5.1.4 – Corstiaantje (Sjaan) Pronk-van den Oever

5.1.5 – Froukje Volp-Rinzema

5.2 Vrouwelijke Getuige van Jehovah uit België

5.2.1 – Maria Floryn-Hernalsteen

5.3 – Vrouwelijke Getuigen van Jehovah uit Duitsland

5.3.01 – Alwine Blöbaum-Schlomann

5.3.02 – Ella Hempel-Zippel

5.3.03 – Franziska Herold-Ziegler

5.3.04 – Helene Leopold

5.3.05 – Anna Schädlich

5.3.06 – Emma Schüler

Paula Uhlig met echtgenoot (datum foto onbekend)

5.3.07 – Paula Johanna Auerbach-Uhlig

5.3.08 – Ella Ulbrich

5.3.09 – Magdalena Willibald-Sedlmeier

5.3.10 – Meta Klara Winkler

5.4 – Vrouwelijke Getuigen van Jehovah uit Oostenrijk

5.4.1 – Hedwig Hummel-Weninger

5.4.2 – Therese Schreiber

5.5 – Vrouwelijke Getuigen van Jehovah uit Polen

5.5.1 – Anna Czudek

5.5.2 – Antonia Kurcewski

5.5.3 – Febronia Makurat

5.5.4 – Elisabeth (Lisbeth) Schütt

5.5.5 – Paula (Paulina) Wölfle

6.01 – Opvatting over traumatisering door concentratiekampen

6.02 – Historische terugblik

6.03 – Over het begrip trauma

6.04 – Over het psychoanalytisch begrip van trauma’s door gevangenschap in een concentratiekamp

6.05 – Traumatiseringsfasen

6.06 – Overlevingsstrategieën tijdens acute traumatisering

6.07 – Traumatheorie

6.08 – Kenmerken van trauma’s

6.09 – Traumaverwerking – langetermijngevolgen van traumatisering

6.10 – Biochemisch model voor de verklaring van traumawerking

7 – Resultaten

Geraadpleegde archieven

Bibliografie

Afkortingen

De auteur

Dank

Inhoudsopgave
  • Introductie
  • 1 - Geschiedenis van Jehovah’s Getuigen
  • 2 - Vrouwelijke Getuigen van Jehovah in concentratiekamp Ravensbrück
  • 3 - Het klooster St.‑Lambrecht
  • 4 - Het vrouwenconcentratiekamp St.‑Lambrecht
  • 5 - De vrouwen van St.‑Lambrecht: hun levensverhalen
  • 6 - Trauma door het verleden
  • 7 - Resultaten
  • Additionele informatie
Over

In mei 1943 werd in het in beslag genomen benedictijner klooster St.-Lambrecht een vrouwenconcentratiekamp gesticht. In dit bijkamp van de concentratiekampen Ravensbrück en Mauthausen moesten 23 Bijbelonderzoeksters dwangarbeid verrichten. Voor de vrouwen die afkomstig waren uit Oostenrijk, Duitsland, Polen, België en Nederland was dit werkkamp van de SS het laatste station van een vaak jarenlange odyssee door verschillende concentratiekampen van het Derde Rijk.

Anita Farkas heeft de geschiedenis van het vrouwenconcentratiekamp St.-Lambrecht en de levensverhalen van de getroffen vrouwen, die om religieuze redenen werden vervolgd, gereconstrueerd.

Download boek als PDF

© 2022 Levensverhalen laten leven. All rights reserved. Made by Studio de Roos.

Privacy Preference Center

Privacy Preferences